A 2020-as évek digitális óvodása
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.6Kulcsszavak:
m-learning; Neumann-galaxis; Gutenberg-galaxisAbsztrakt
A Neumann-galaxisnak köszönhetően újabb fordulatnak lehetünk tanúi a XXI. század emberének információhoz jutási szokásaiban. Az „m-learning (mobile-learning)” mindennapossá vált: például az utcán sétálva, utána nézhetünk – mobil telefonunk segítségével – az érdeklődésünket felkeltő látványosság történeti hátterének, vagy a látványosság alkotójának. A gyermekek mintegy bele születnek ebbe az eszközhasználatba, az ilyen típusú információhoz jutás lehetőségeibe, felkelti érdeklődésüket, részeseivé szeretnének válni. Mire elérik a 3 éves kort és óvodások lesznek, már betekintésük van az „m-learning” világába, hiszen bárhol, bármikor megkaphatják szüleiktől az ehhez szükséges eszközöket. Minden szülő a legjobbat kívánja nyújtani gyermekének, így a családok sem vonják ki magukat a digitalizáció folyamatából. (Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a sajnálatos tényt, hogy a XXI. század húszas éveiben még mindig említést kell tennünk azokról a gyerekekről, akik olyan nehéz anyagi körülmények között kényszerülnek élni, amelyben nem jutnak hozzá ehhez a lehetőséghez, nevezetesen a digitális eszközökhöz családjuk körében. Nyilván a nevelési intézmény és a szociális ellátó rendszer nagyobb felelősséggel tartozik ezen családok felé a digitalizáció terén is: munkavállalási lehetőségek, ellátáshoz jutás lehetőségei, gyermekek kulturális leszakadásának megakadályozása/megelőzése a digitális eszközök biztosításával.)
Hivatkozások
Ambrus Attila József (2010) A Gutenberg- és a Neumann-galaxis: Könyvek és könyvtárak, olvasók és könyvtárosok a harmadik évezredben Szakdolgozat Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar Letöltés: https://mek.oszk.hu/08500/08595/html/ambrusa.htm (2022. november 20.)
Bujdosné Dani Erzsébet (2012): Neumann kontra Gutenberg-galaxis? Könyv és Nevelés 2012/4 ISSN: 0454-3475 Letöltés: https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/neumann-kontra-gutenberg-galaxis (2022. november 10.)
Európai Bizottság (1996): Tanítani és tanulni. A kognitív társadalom felé. Fehér Könyv.
Falus Iván–Hunyadi Györgyné–Takács Etel–Tompa Klára (1979): Az oktatócsomag Tankönyvkiadó, Budapest.
Ferge Zsuzsa (2000): Elszabaduló egyenlőtlenségek Hilscher Jenő Szociálpolitikai Egyesület, ELTE Szociológiai Intézet Szociálpolitikai Tanszék, Budapest.
Fülöp Márta Marianna (2019): Informatikai tehetség. Digitális kompetencia In.: A tehetség kézikönyve Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2019 www.tehetseg.hu ISBN 978-615-00-6636-3 502-534.p. (Letöltés: 2023. január 4.)
Kiss Árpád (1973): A tanulás programozása Tankönyvkiadó, Budapest.
K. Nagy Emese (2014): Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2014 GÉNIUSZ KÖNYVEK 33 Letöltés: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_33_net_teljes.pdf (2015. január 20.)
Kolip Eliz (2019): M-learning. Mikrotartalom. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógia Tanszék Letöltés: https://mikrotartalom.hu/mikrotartalom/m-learning (2022. november 19.)
Kőrösi Gábor (2014): M-learning – a jelen vagy a jövő oktatási eszköze? Nemzetközi helyzetkép – felmérés a vajdasági magyar diákok okostelefon-használati szokásairól (Tanulmány. Magyar Tudományos Akadémia (Domus szülőföldi ösztöndíj pályázat) által támogatott E-learning eszközök alkalmazása a vajdasági magyar informatikai tehetséggondozásban elnevezésű kutatómunka) Letöltés: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/m-learning-a-jelen-vagy-a-jovo-oktatasi-eszkoze (2022. november 18.)
Lénárd András (szerk.) (2018): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével. Módszertani kézikönyv. Stiefel Eurocart, Budapest. 43-54. (ISBN: 978-963-9939-89-9)
McLuhan, Marshall (1962): The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University of Toronto Press, 1962. Magyarul: A Gutenberg-galaxis. A tipográfiai ember létrejötte. (Trezor Kiadó, 2001)
McLuhan, Marshall (é.n.): Televízió: a félénk óriás In.: Angelusz Róbert, et.al. (2007): Média, nyilvánosság, közvélemény Szöveggyűjtemény Gondolat, Budapest ISBN978-963-9610-93-4 866-886.p.
M. Nádasi Mária (1998): Az oktatás szervezési módjai és munkaformái In.: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest ISBN 963 18 9075 9 374-386.p.
M. Nádasi Mária (2012): Adaptivitás az oktatásban ELTE Eötvös Kiadó ISBN 9789634639565
Neumann János (posztumusz kiadás 1959): A számológép és az agy Letöltés: http://mek.oszk.hu/01200/01255/html/#bm43 (2022. november 21.)
Online felület: Letöltés: https://elte.hu/nevelestortenet/06.01.htm (2022. november 20.)
Online felület: Letöltés: http://mozgaskotta.hu/ (2022. november 21.)
Online felület: Letöltés: meszaros-mihaly.hu Fejlesztő táblajátékok a gyerekek nevelésében (2014. október 18.)
Pintér Róbert (2000): A globálisinformációstársadalom: Castells-The information age In.: Jel-Kép 2000/3. 11-26. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2021a): Gondolkodásfejlesztés óvodáskorban: szabálytalan játék (?!) 1. rész In.: A Kisgyermek 2021. 4. sz. 14-15. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2021b): Társas szabályjáték kitalálása a fejlesztő foglalkozáson 5; 6; 7 éves óvodás gyerekekkel 2. rész In.: A Kisgyermek 2021. 5. sz. 6-7. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2022): A játék és a gondolat szabadsága befejező 3. rész In.: A Kisgyermek 2022. 1. sz. 11-15. p.