SNI tanulók orientációs képességének fejlesztése padlórobotokkal

Szerzők

  • Henzelová Sára Új Út Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, EGYMI Móra Ferenc Tagintézménye

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2023.4.1

Kulcsszavak:

unplugged kódolás, orientációs képességek, padlórobotok, Bee-Bot, Blue-Bot

Absztrakt

A tanulmány központi témája a padlórobotok használatának fejlesztő hatásai a sajátos nevelési igényű tanulók térbeli és síkbeli orientációs képességeire. A kutatás során két hipotézist fogalmaztam meg: az első, hogy a foglalkozás során a gyermekekre a padlórobotokkal való játékos tevékenységek motiválóan hatnak, mivel még nem találkoztak ilyen eszközzel tanulmányaik során, így újdonság számukra az ezzel való munka. A második hipotézisem szerint a padlórobotokkal történő foglalkozások után a csoport írásbeli feladatok utótesztjének összesített eredménye nagyobb fejlődési változást mutat majd, mint a cselekedtető feladatok utótesztjének összesített eredménye. Kutatásom során kvantitatív módszert alkalmaztam, hogy összefüggést keressek a padlórobotokkal való tevékenységek és a gyermekek orientációs képességeinek fejlődése között. Kísérlet stratégiáját választva, egy csoporttal végeztem önkontrollos kísérletet, melynek célcsoportja kisiskolások voltak. A kutatás eredményei mindkét hipotézisemet igazolták: a gyermekek motiváltak voltak a padlórobotokkal való foglalkozások során, és az írásbeli feladatok utótesztjei jelentős fejlődést mutattak. Eredményeim rámutattak arra, hogy a padlórobotok hatékonyan alkalmazhatók a sajátos nevelési igényű tanulók térbeli és síkbeli orientációs képességeinek fejlesztésében.

Hivatkozások

Aknai Dóra Orsolya (2020): A robotika szerepe az SNI tanulók fejlesztésében. Gyermeknevelés, 8. évf. 2.szám, 146-163. DOI: 10.31074/gyntf.2020.2.146.163 https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/917/774(letöltés ideje: 2023. 11. 01.)

Aknai Dóra Orsolya–Fehér Péter (2019): Kalandozások robotméhecskével – problémamegoldás,gondolkodásfejlesztés padlórobotokkal. Debrecen, Debreceni Egyetem Kiadó.

Aknai Dóra Orsolya–Fehér Péter (2021): Robotika alkalmazásának legújabb eredményei az általánosiskolában – Nemzetközi kitekintés. In Molnár Gyöngyvér –Tóth Edit (szerk.): Új kutatások aneveléstudományokban – A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. (pp. 149-163). Szeged, SzegediTudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai TudományosBizottsága. ISBN: 978-963-306-896-0 https://publicatio.bibl.u-szeged.hu/25696/1/UKN-2021-boritoval.pdf(letöltés ideje: 2023. 09. 26.)

Besenyő Judit–Horváth Endre (2023): Padlórobotok használata tanulásban akadályozott tanulók oktatásá-ban – lépésről lépésre. Gyógypedagógiai Szemle, 2. sz. 189-199. p. DOI:10.52092/gyosze.2023.2.3.https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/5317

Csodavár Alapítvány (2022). Robot-asszisztált terápiák alapjai – Kézikönyv robot asszisztált terápiák végzé-séhez. https://www.robooks.hu/wp-content/uploads/2022/05/o1-robot-asszisztalt-terapiak-alapjai-kezikonyv.pdf(letöltés ideje: 2024. 01. 05.)

Digitális Módszertani Központ (2018). Problémamegoldás az alsó tagozaton Bee-bot/Blue-bot robotokkal. https://dpmk.hu/2017/11/29/problemamegoldas-az-also-tagozaton-bee-botblue-bot-robotokkal/ (letöltésideje: 2023. 12. 28.)

Fazekasné Fenyvesi Margit (2013): Orientációs képességek fejlesztésének módszertana. Elektronikus jegyzet.Budapest, HU: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. https://www.studocu.com/hu/document/szegeditudomanyegyetem/gyogypedagogiai-alapismeretek/jegyzet-az-orientacios-kepesseg-fejlesztese/2349361 (letöltésideje: 2024. 01. 28.)

Gyüre, Zsuzsa (2009): Eséllyel a nyelvoktatásban – avagy diszlexiás tanulók idegen nyelvtanításának lehető-ségei a logopédia támogatásával. Gyógypedagógiai Szemle, 5. sz. 362-373. p.https://epa.oszk.hu/03000/03047/00047/pdf/EPA03047_gyosze_2009_5.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08)

Lénárd András (2018): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével. Budapest, StiefelEurocart Kft.

Lénárd András (2020): A digitális technológia alsó tagozaton történő alkalmazásának specifikumai. In Prie-vara Tibor–Lénárd András–Katona Nóra (szerk.): Digitális pedagógia a közoktatásban. 45-51. p. Eger, Eszter-házy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/digitalis-pedagogia-a-kozokta-tasban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08.)

Lénárd András (2020): VIII. Digitális kultúra. Tanító, 5-6. sz., 12-16. https://tanitonline.hu/up-loads/4000/Tan%C3%ADt%C3%B3_2020_05_06_BELIV.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 06.)

Lénárd András (2023): A robotika és a kódolás megjelenése a NAT 2020-ban és az új generációs alsó tago-zatos digitális kultúra tankönyvekben. In Lénárd András (szerk.), Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermek-korban 6-13. p. Budapest, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Tanító- és Óvóképző Kar. https://www.eltere-ader.hu/media/2024/01/Robotika-kodolas-digitalizacio-kisgyermekkorban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08).

Liszkai, A. (2023). Az óvodába lépő gyermekek számára alkalmazható robotok. In Lénárd András (szerk.),Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermekkorban 95-121. p. Budapest, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Ta-nító- és Óvóképző Kar. https://www.eltereader.hu/media/2024/01/Robotika-kodolas-digitalizacio kisgyermek-korban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08.)

Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (2016). https://digitalisjoletprogram.hu/fi-les/55/8c/558c2bb47626ccb966050debb69f600e.pdf (letöltés ideje: 2023. 11. 19.)

Mesterházi Zsuzsa–Szekeres Ágota (2023): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Budapest, ELTE.

Nagyné Réz Ilona: (2015). Téri tájékozódás fejlesztő program. Budapest, Educatio

Temesi-Ferenczi Kinga (2018): A padlórobotokkal végezhető feladatok általános bemutatása. In LénárdAndrás (szerk.), Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével 64-67. p. Budapest, StiefelEurocart Kft.

Závoti Józsefné (2023): A fejlesztő pedagógia alapjai. Sopron, Soproni Egyetemi Kiadó.https://mek.oszk.hu/24500/24507/24507.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 04).

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-11

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány