Egy autizmusbarát e-learning tartalom készítésének megközelítései

Szerzők

  • Dános Zsolt Kulturális és Innovációs Minisztérium, vezető-kormányfőtanácsos

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2023.4.2

Kulcsszavak:

e-learning, autizmus, önálló tanulás, kompetenciafejlesztés, közlekedési ismeretek

Absztrakt

A tanulmány egy autizmusbarát e-learning tartalom tervezési és fejlesztési lépéseit és szempontjait mutatja be egy gyakorlati folyamaton keresztül. A fejlesztés alapvetően egy tesztkurzus felépítését célozta meg, amely jelenleg nem része semmilyen képzésnek, képzési portfóliónak. A tesztkurzus keretében a teljes tervezett kurzus bevezetője, 1. modulja és a befejezés kidolgozása valósult meg. A kurzus elkészítésének általános célja az autista gyerekek neveléséhez és oktatásához való hozzájárulás volt az e-learning által nyújtott lehetőségek segítésével. Ennek keretében kísérlet történt egy olyan e-learning kurzus fejlesztésére, amely hozzájárul a 10-18 éves autista gyermekek közlekedési és tájékozódási ismereteinek és kompetenciáinak fejlesztéséhez. Ezen kívül a fejlesztés ahhoz is adalékot kívánt nyújtani, hogy az e-learning képzések hogyan tudják támogatni ennek a speciális célcsoportnak az oktatását és fejlesztését, illetve milyen módon tud hozzájárulni a célcsoport önállóságának fejlődéséhez. A célcsoport a hazai oktatásrendszerben szűkös támogatási kapacitással rendelkezik, ezért a gyógypedagógiai terület részére minden olyan alternatív tanulási eszköz születése hatékony, amelyek képesek a kapacitási hiányokat enyhíteni, illetve az oktatási tevékenységet támogatni. Az igények ellenére kifejezetten autistáknak szánt e learning tananyag nem, vagy csak alig elérhető a hazai kínálatban. A hiány pótlására azonban sok hasonló kísérletre van szükség ahhoz, valóban olyan tananyagok készülhessenek, amely mind az autista gyermekek és fiatalok tanulását, mind az őket tanító oktatók munkáját támogatja.

Hivatkozások

Balázs A. (1997): Az autizmus korszerű szemlélete. Autizmus Alapítvány, Autizmus füzetek sorozat. Buda-pest: Kapocs Kiadó. https://www.scribd.com/doc/156544947/Balazs-Anna-Az-autizmus-korszer%C5%B1-szem-lelete Letöltés: 2024. 02. 21.

Csepregi András–Stefanik Krisztina (2012): Autizmus spektrum zavarral élő gyermekek, tanulók komplexvizsgálatának diagnosztikus protokollja. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.https://paks.tmpsz.hu/userfiles/files/diagnosztikai_kezikonyv_2fejezet.pdf Letöltés: 2024. 02. 21.

Őszi Tamásné (szerk.) (2006): Ajánlások autizmussal élő gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztésé-hez. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák. Budapest: suliNova Közoktatásfejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht. http://www.kooperativ.hu/szockomp/ajanlasok/szocialis-02. pdf Letöltés: 2024. 02. 21.

Schmehl Júlia (2014): Az autizmus típusainak felismerése, pszichés sajátosságai és életviteli jellemzői. Budapest:Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet. https://www.nive.hu/Downloads/Szakkepzesi_dokumentumok/Bemeneti_kompetenciak_meresi_ertekelesi_eszkozrendszerenek_kialakitasa/3_1284_016_110131.pdf Letöltés: 2024. 02. 21.

Stefanik Krisztina – Győri Miklós – Sajó Eszter – Várnai Zsuzsa – Balázs Anna (2007): Az autizmus spektrumzavarok diagnózisa a klinikumban és a kutatásban: az ADI-R és az ADOS eljárások. In: Racsmány Mihály (szerk.) A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Neuropszichológiai diagnosztikai módszerek. Budapest: Akadémiai Kiadó,171–190. https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei// Letöltés: 2024. 02. 21.

Szabó-Balogh Virág (2015): Autizmus: az örök kirakó? Iskolakultúra, 25/12. szám, 3-18. https://epa.oszk.hu/00000/00011/00200/pdf/EPA00011_iskolakultura_2015_12_01.pdf Letöltés: 2024. 02. 21.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-11

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat