Pí, a rejtélyes szám

Projekt

Szerzők

  • Hipik Angéla Kispesti Deák Ferenc Gimnázium

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2024.1-2.5

Kulcsszavak:

-nap, mesterséges intelligencia, programozás, digitális projekt

Absztrakt

A projekt során a 9. évfolyam 2 osztálya 4 csoportban dolgozott azon, hogy mélyebb ismereteket szerezzen a
matematika Szent Gráljáról. (CSILLAG 2014)
Arra a kérdésre keresték a választ, hogy miért alakult ki ilyen nagy kultusz egy véget nem érő számsorozat körül.
Mérésekkel igazolták, hogy a kör kerületének és átmérőjének hányadosa állandó, közelítő számításokat végeztek, mint anno a matematikusok, netes kutatásaik nyomán történeti érdekességekre bukkantak, rímeket faragtak, verset generáltak az MI nyújtotta lehetőségek kiaknázásával, de sütit is sütöttek a 3D nyomtatott kiszúró segítségével. Kiderült ugyanis, hogy egyesek díszvacsorát és világtalálkozót rendeznek, vagy évekig számjegyeket magolnak a bűvösszám tiszteletére, így elhatározták, hogy ebben az évben szülinapi bulit szerveznek projektük középpontjában álló π-nek. A Deák Pí Nap egy nem hagyományos megemlékezéssel karöltve került megrendezésre. A résztvevők nagy gonddal készítették elő a Pí Pavilont, beprogramozták a fényreklám Micro:bitjeit, a lovarda átképző központjában felkészültek a Pí’Futamra, kiadták a Deák Na'pi Lapot, majd kiválasztották a Pi'lvax kávéház törzsvendégeinek levetítendő legjobb bemutatókat. A projekt az élménypedagógia módszereivel élve mutatta meg, hogy a felfedezés öröme nagyon erős motiváló tényező a tanulásra, ismeretek összekapcsolására. Tudásközvetítő szerepe mellett megjelent a kulcsképességek kialakításának, fejlesztésének és erősítésének lehetősége.

Hivatkozások

Bikics Gabriella (2019): Az élménypedagógia kialakulása és fejlődése Németországban és Nagy-Britanniában Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények, Miskolc, 14. évf. 1. sz. 13-34. p. https://matarka.hu/koz/ISSN_1 788-9979/vol_14_no_1_2019/ISSN_1788-9979_vol_14_no_1_2019_013-034.pdf Utolsó hozzáférés 2024. 07. 15.

Csillag Péter (2014): A Pi napja – miről mesél a rejtélyes szám? https://nlc.hu/ezvan/20140314/a-pi-napja-mit-mesel-a-rejtelyes-szam/ Utolsó hozzáférés: 2024. 07. 14.

A mérés, ellenőrzés célja, fogalma mértékegységek, a mérő- és ellenőrző eszközök csoportosítása, a nóniusz-elv https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/gepeszet/gepeszeti-szakismeretek-1/2/meres-lenyege-fogalmai-folyamata/meres-merohasabokkal Utolsó hozzáférés: 2024. 07. 15.

Tippek és módszerek a formatív értékelésre a projektpedagógiában (2022) https://digitalistemahet.hu/hir/tippek-es-modszerek-a-formativ-ertekelesre-a-projektpedagogiaban Utolsó hozzáférés: 2024.07.1.5

A 2020-as NAT-hoz illeszkedő tartalmi szabályozók https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat Utolsó hozzáférés: 2024. 07. 14.

Letöltések

Megjelent

2025-01-28

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat