A digitális oktatás face-to-face szóbeli kommunikációjának jellemzői és illemtana

Szerzők

  • Dobos Dóra Pannon Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2021.1.3

Kulcsszavak:

online oktatás, face-to-face, szóbeli kommunikáció

Absztrakt

Jelen tanulmány a 2020/2021-es járványhelyzetben bevezetett digitális oktatás kommunikációs etikettjével foglalkozik. Az online kommunikáció és módszertan jelenleg gazdag szakirodalommal rendelkezik, de a face-to-face szóbeli kommunikáció jellemzőinek vizsgálatához kevés tudományos munka áll rendelkezésre. A tanulmány célja a digitális oktatás során kialakult interperszonális kapcsolatok vizsgálata. A kutatás a tanárok tapasztalataira összpontosít. Az adatok felvételét online kérdőív segítette, a kutatásban középiskolákban és általános iskolákban tanító pedagógusok vettek részt (n=140). A felmérés azt vizsgálta, hogy a digitális oktatásban részt vevő pedagógusok milyen elvárásokkal kezdték meg a tanítást, és milyen tapasztalatokat gyűjtöttek az online térben megvalósuló face-to-face kommunikációs helyzetek során. A kutatás választ keresett továbbá arra is, hogy a tanárok milyen felületeket és milyen motivációs eszközöket használtak a személyközi kapcsolatok hatékony fenntartására. A legtöbb tapasztalat a digitális oktatással kapcsolatban negatív volt. A különböző platformok használata, az új munkarendhez való alkalmazkodás, illetve az időkeret betartása voltak az általános problémák. A netikett alapszabályainak betartása és betartatása bizonyos nehézségekbe ütközött (pl. kamera és mikrofon használata). Az eredmények alapján feltételezhető, hogy a magyar közoktatásban nincs egységes protokoll a távolléti oktatás okozta online tantermi kommunikációra. Ilyen protokoll hiánya megnehezíti a tanárok munkáját és a diákokkal való kommunikációt, ami az oktatás hatékonyságának csökkenését eredményezi.

Hivatkozások

Bálizs R., Klojbert B., Németh A., Takács Á. (2017) Netikett és az E-etikett a digitális együttélés szabályai, csoportos beadandó feladat. https://burotika.hu/netikett-es-az-e-etikett-2017/ (megtekintve: 2020. 09. 13.).

Beißwenger, M. (2015) Sprache und Medien: Digitale Kommunikation. (letöltve: 2020. 09. 13.)

Connor, P. (2015) Netiquette: Ground Rules for Online Discussions. https://tilt.colostate.edu/TipsAndGuides/Tip/128 (megtekintve: 2020. 07. 23.).

Fiedler, M. (2008) Virtuelle Face-to-Face-Kommunikation: Morphing von Online- und Offline-Repräsentanz in virtuellen Welten. https://www.wiwi.uni-passau.de/fileadmin/dokumente/fakultaeten/wiwi/lehrstuehle/fiedler/publications/face-to-faceFiedlerZFO_FINAL.pdf (megtekintve:2021. 05. 17.).

Forgó S., Komló Cs. (2015) Blended learning, tudásszervezés, hálózatalapú tudásmegosztás. Eger: Eszterházy Károly Főiskola.

Kismihók G. (2011) Rugalmas tanulás, rugalmas munkavégzés. Az ontológia alapú tartalommenedzsment lehetőségeinek kiaknázása. Doktori disszertáció. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola.

Krutsch, D. (2015) Kommunikation über das Internet oder Face-to-Face? Ein Vergleich. https://www.grin.com/document/308493 (megtekintve: 2020. 10. 20.).

Kulcsár Zs. (2009) Hálózati tanulás. http://matchsz.inf.elte.hu/tt/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanulas.pdf (megtekintve: 2021. 06. 04.).

Nádori G. (2020) Tanítás karantén idején – a digitális iskolai etikett. http://tanarblog.hu/cikk/tanitas-karanten-idejen-a-digitalis-iskolai etikett (megtekintve: 2021. 04. 25.).

Pankász B. (2016) Online oktatási környezet és IKT tényezők összehasonlító vizsgálata a felsőoktatásban. Doktori (PhD) értekezés. (megtekintve: 2021. 06. 04.).

Papp-Danka A. (2011) Az online tanulási környezet fogalmának értelmezési lehetőségei. Oktatás-Informatika. 3(1–2): 43–48.

Parapatics A., Vígh-Szabó M. (2020) A magyar nyelv tantárgy digitális oktatásának támogatása. Globális kihívás – lokális válaszok. A koronavírus (COVID19) gazdasági és társadalmi összefüggései és hatásai (szerk. Kovács L.) Szombathely: Savaria University Press, 429-441. (megtekintve: 2021. 05. 10.).

P. Szilczl D. (2016) Digitális face-to-face. Vigilia 2016/6, 410–417. https://vigilia.hu/pdfs/Vigilia_2016_06_facsimile.pdf#page=12 (megtekintve: 2020. 10. 09.).

Rusch, G. (1998) From Face-to-Face to Face-to-"Face". Zehn Schritte von der mündlichen Kommunikation zum Cyberspace. https://www.uni-siegen.de/infme/start_ifm/downloads/rusch/rusch-face-to-face.pdf (megtekintve: 2021. 06. 04.).

Simonics I. (2011) Az elektronikus kommunikáció problémái. http://uni-obuda.hu/e-bulletin/Simonics_2.pdf (megtekintve: 2021. 05.17.).

(W1) https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_9_nat2020/lecke_01_007 (megtekintve: 2021. 05. 15.).

(W2) http://mdoe.hu/digitalis-oktatas/tavoktatas-tanari-szemmel/ (megtekintve: 2021. 05. 22.).

(W3)https://www.oktatas.hu/kozneveles/ajanlas_szemelyes_talalkozas_nelkuli_oktatas_neveles_modszereire/digitalis_oktatasi_tartalmak (megtekintve: 2021. 05. 24.).

(W4) https://gimnazium.jezsu.hu/index.php/digitalis-oktatas/szabalyzatok/item/1522-meet-es-goole-classroom-illemtan (megtekintve: 2021. 05. 22.).

##submission.downloads##

Megjelent

2021-09-10 — Frissítve ekkor: 2023-01-17

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány