A térlátás és térbeli tájékozódás kompetencia fejlesztésének lehetőségei digitális eszközökkel az általános iskola felső tagozatán

Szerzők

  • Petri Csilla Óbudai Nagy László Magyar-Angol Kéttanítási nyelvű Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.1.4

Kulcsszavak:

térlátás, téri tájékozódás, matematikai kompetencia, digitális eszközök

Absztrakt

Ismert tény, hogy a nők a térbeli tájékozódás terén el vannak maradva a férfiaktól. Sok vicc és vita alapját képezi ez a felismerés, de vajon mindenkire igaz ez? És ha igen, miből fakad? Csak biológiai okai vannak, vagy társadalmunk észrevétlenül alakítja ki ezt a készségbeli különbséget már kicsiny gyerekkortól kezdve. Van-e ennek fontossága, és hol mutatkoznak meg legkorábban ezek a különbségek az iskolai tanulmányaink során? Matematika tanár lévén a térbeli tájékozódás és térérzékelés készségeket egy középiskolai felvételi feladatsorban megjelenő térgeometriai feladat megoldása során vizsgáltam. Mely kompetenciák szükségesek a feladatok tökéletes megoldásához? Ezen kompetenciákat mikor és milyen óraszámban van lehetőség fejleszteni jelen oktatási rendszerünkben? Az utóbbi évtizedekben a megváltozott a releváns tudás, a megváltozott a társadalmi és gazdasági elvárások, és a megváltozott a tudásátadási helyszínek mind azt igazolják, hogy nem elegendő a rajzlap síkján megoldani a térgeometriai feladatokat. Sőt ma már nagyon sok ismerethez juthatunk az internet, a számítógépes multimédia segítségével, melyek sokkal motiválóbban hatnak a tanulókra, mint a nyomtatott tankönyvek, a papír alapú tudásátadás. Ezért a teljesség igénye nélkül mutatok be néhány digitális alkalmazást, amelyek segítik ezen képességek fejlesztését. A térbeli alakzatokat megjelenítve, a feladatokat nem csupán elképzelve vagy lerajzolva kell megoldani. Az általam készített Moodle kurzusban használt alkalmazások: a GeoGebra, LearningApps, H5P (Lumi). Az oktatási folyamatba való beépítésükkel élvezetessé lehet tenni a geometriai feladatok megoldását, észrevétlenül fejleszteni a tanulók matematikai kompetenciáját, és a tapasztalataim szerint, a fiúk és lányok közötti készségbeli különbségek is lényegesen csökkenthetők.

Hivatkozások

Andersen, Nicolas E. – Dahmani, Louisa – Konishi, Kyoko – Bohbot, Véronique D. (2012): Eye tracking, strategies, and sex differences in virtual navigation = Neurobiology of Learning and Memory, 97. 1. sz. 81-89. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1074742711001730?via%3Dihub (utolsó hozzáférés: 2022. április 15.)

Babály Bernadett – Kárpáti Andrea (2015): A téri képességek vizsgálata papír és online tesztekkel = Magyar Pedagógia, 2. sz. 67-92. p. DOI: 10.17670/MPed.2015.2.67 https://www.edu.u-szeged.hu/mped/document/Babaly_MPed2015267.pdf (utolsó hozzáférés: 2021. december 26.)

Bánhegyesi Zoltán (2016): E-learning keretrendszerek használatának lehetősége az iskolákban. Budapest https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/szaktanacsadoi_anyagok/informatika_lms_rendszerek.pdf

Barke, Hans-Dieter – Engida, Temechegn (2001): Structural chemistry and spatial ability in different cultures = Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 2. 3. sz. 227–239. DOI: 10.1039/B1RP90025K https://www.researchgate.net/publication/255744217_Structural_chemistry_and_spatial_ability_in_different_cultures

Bíró Bálint (2019): Geometriai problémák és a GeoGebra = Érintő, 12. sz. https://ematlap.hu/tanora-szakkor-2019-6/870-biro-balint-geometriai-problemak-es-a-geogebra

Pintzka, Carl W.S. – Evensmoen, Hallvard R.– Lehn, Hanne – Haberg, Asta K. (2016): Changes in spatial cognition and brain activity after a single dose of testosterone in healthy women = Behavioural Brain Research, Vol. 298, Part B, 78-90. p. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432815302680 (utolsó hozzáférés: 2022. 07. 08.)

Ceglédy Istvánné – Hajdú Sándor – Czeglédy István: Matematika 7. Gondolkodni jó! Tanmenet https://www.muszakikiado.hu/letoltesek/kozismeret/matematika-nat-2012/go_jo_7_tanmen_2012-13/ (utolsó hozzáférés: 2021. december 26.)

Ceglédy Istvánné – dr. Hajdú Sándor – Czeglédy István: Matematika 8. Gondolkodni jó! tanmenet. https://www.muszakikiado.hu/letoltesek/kozismeret/matematika-nat-2012/go-jo_8_tanmenet_2012_/ (utolsó hozzáférés: 2021. december 26.)

Fábián Mária – Lajos Józsefné – Olasz Tamásné – Vidákovich Tibor (2008): Matematikai Kompetenciaterület. Educatio Kht. http://www.kooperativ.hu/matematika/1_koncepcio/Matematikai%20kompetencia%20fejleszt% C3%A9se.pdf (utolsó hozzáférés: 2021. december 26.)

Fazekas Gábor – Kocsis Gergely – Balla Tibor (2014): Elektronikus oktatási környezetek. Debrecen, DebreceniEgyetem, http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011- 103_10_elektronikus_oktatasi_kornyezetek/ch03s02.html

Horváthné Oroján Gabriella (2007): A Geogebra program használata a középiskolai matematika oktatásban, Budapest, ELTE Informatikai Kar Média- és Oktatásinformatikai Tanszék.

Kerber Zoltán (2006): A tantárgyközi oktatás helyzete. In. Kerber Zoltán (szerk): Hidak a tantárgyak között.

Kereszttantervi kompetenciák és tantárgyközi kapcsolatok. Budapest, Országos Közoktatási Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/tantargykozi oktatas-helyzete (utolsóhozzáférés: 2022. február 19.)

Knausz Imre (2009): A kompetencia szerkezete és a kompetenciaalapú oktatás = Iskolakultúra 7-8. sz. 71-84. p. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00139/pdf/2009-7-8.pdf#page=71

Ollé János – Kocsis – Ágnes – Molnár Előd – Sablik Henrik – Pápai Anna – Faragó Boglárka (2016): Oktatástervezés, digitális tartalomfejlesztés. Eger, EKF Líceum Kiadó, 102-135. p.

Papp-Varga Zsuzsanna (é. n.): GeoGebra a matematikaoktatásban. Budapest, ELTE IK. https://people.inf.elte.hu/szlavi/InfoDidact08/Manuscripts/PVZs.pdf (utolsó hozzáférés: 2022. január 30.)

Pintér Klára: Matematika tantárgy-pedagógia – „Mentor(h)áló 2.0.program” – TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt 12.3. Tájékozódás http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_tantrgypedaggia/123_tjkozds.html (utolsó hozzáférés: 2021. március 4.)

Salat Annamária-Enikő – Séra László (2002): A téri vizualizáció fejlesztése transzformációs geometriai = Magyar Pedagógia, 4. sz. 459 473. p.

Téglási Ilona (2012): Matematikai kompetenciák megjelenése a tanulók feladatmegoldásaiban. = Módszertani közlemények. Eger. Eszterházy Károly Főiskola, Matematika Tanszék. 3. sz. http://acta.bibl.u-szeged.hu/29119/1/modszertani_052_003_000-029.pdf (utolsó hozzáférés: 2021. december 26.)

Dr. Valló Ágnes (2013): Az eltérő térérzékelés következményei. http://www.valloagnes.hu/content/view/page: eltero-tererzekeles-kovetkezmenyei/p:53-54-56?fbclid=IwAR0f2UkIMsCFek5l3CIvCXDrnAzLJBkrJ2H9SRLaLNpfY45IwDcGfkhdCCQ

Vass Vilmos (2017): A transzverzális kompetenciák tantervfejlesztési összefüggései = Autonómia és Felelősség, 3. sz. 55-65. p.

Vass Vilmos (2020): A tudásgazdagság és a 21. századi kompetenciák összefüggései = Új Munkaügyi Szemle, 1.sz. https://www.metropolitan.hu/upload/62972a5434e437a440115eace52810492fdb4273.pdf (utolsó hozzáférés: 2022. március 4.) 42

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-26 — Frissítve ekkor: 2023-01-17

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat