Problémamegoldásra optimalizált MOODLE-tananyagfejlesztés

Szerzők

  • Soltész Erika Óbudai Egyetem Építészmérnöki Intézet

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.1.2

Kulcsszavak:

instructional design, tananyagfejlesztés, elektronikus tananyag, problémamegoldás

Absztrakt

Az elmúlt évtizedekben egyre hangsúlyosabbá vált az e-Learning tananyagok jelentősége. A tanteremhez kötött hagyományos tanulási környezet már nem csupán kiegészül az interneten elérhető tananyagokkal, hanem át is helyeződhet a tanítási-tanulási folyamat egy része az online térbe. Ez tudja a térben és időben függetlenné váló tanulást lehetővé tenni, ezáltal jobban megvalósulhat az egyéni tanulói sajátosságokhoz való alkalmazkodás (OLLÉ ET AL., 2018). Az elmúlt két évben jelenlévő világjárvány következtében felerősödtek azok az igények, amelyek az online tananyagok hatékonyságával kapcsolatosak (WU ET AL, 2021). Ez nem csupán az eredményesebb tanulás kívánalmát jelenti, hanem a 21. századi munkavállalói kompetenciák (lásd pl. LAAR ET AL., 2020) fejlesztését is. Így vált fontos területté az e kompetenciákra optimalizált tananyagokra építő egyéni tanulási lehetőségek vizsgálata. Kutatásomban a 7 „core skills” közül (LAAR ET AL., 2020) a problémamegoldásra optimalizált tananyagok hatékonyságának vizsgálatával foglalkozom. A problémák kategóriái közül a rosszul strukturált problémák azok, amelyek a kutatásom céljából fejlesztett tananyagaimat meghatározzák. A problémamegoldást középpontba állító tananyagtervezési elvek (pl. JONASSEN, 1997, NEXIUS-MODELL, 2015) alapján készült el nyolc kísérleti tananyagváltozat, mely egy saját honlapra telepített moodle-felületen érhető el a kísérletben résztvevő tanulók számára. A tananyagok egy monolit vasbeton födém betonozása során bekövetkezett baleset köré szerveződnek, ahol a tanuló feladata a balesetet előidéző lehetséges okok számbavétele, értelmezése, majd összefüggéseikbe rendezése. A kéziratok, majd a forgatókönyvek elkészülte után a moodle-ben rendelkezésre álló H5P interaktív prezentáció beépülő modulban hoztam létre a tananyagokat, ahol lehetőség van szöveget, képet, videót és tesztet is beépíteni, és a tanuló – egyéni igényeinek megfelelően – önállóan navigálhat az oldalak között. A moodle felület alkalmas arra, hogy a kísérleti egységek külön kurzusban szerepeljenek, így a tanulók egyes tananyagokhoz történő hozzárendelése, a bemeneti és a zárókérdőívek elrendezése, valamint a tanulási adatokhoz való hozzáférés is egyszerűen megoldható. A tananyagváltozatok tíz hipotézis szem előtt tartása alapján készültek, melyek a tananyagok logikai felépítésére, képi és nyelvi kialakítására, elrendezésére vonatkozó kutatások alapján kerültek meghatározásra. A kutatás tanulói célcsoportjába különböző építőipari képzésben résztvevő felnőttkorú diákok tartoznak, hiszen a tananyagtartalom a rosszul strukturált problémákra jellemzően egy speciális szakterület kontextusában jelenik meg.

Hivatkozások

GYARMATHY Éva (2021): Közös intelligencia, a közösség szellemi ereje = Szociálpedagógia, 18. sz. 29-46. p. http://real-j.mtak.hu/18376/7/szocped18_2021.pdf (Utolsó megtekintés: 2022. február 18.)

HÉJJA-NAGY Katalin (2015): Tanulási stratégiák és a tanulói aktivitást befolyásoló egyéni feltételek online környezetben. In: Lévai Dóra – Papp-Danka Adrienn (szerk.): Interaktív oktatásinformatika. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó. 33-49. p.

JAMALUDIN, Azilawati – HUND, David: (2017): Problem-solving for STEM learning: navigating games as narrativized problem spaces for 21st century competencies = Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 12. évf. 1.sz. DOI 10.1186/s41039-016-0038-0

JANURIKNÉ SOLTÉSZ Erika (2014): Építéstechnológia. Monolit szerkezetépítés. Zsaluzatok – Öntöttfalas. In: BISZTRAY Júlia, BOKOR Orsolya, BRASSNYÓ László [et al]: Építéstudományi tananyag BSc képzéshez Budapest, Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kar. https://e-tudasbazis.ymmf.hu/ (Utolsó megtekintés: 2022. július 08.)

JONASSEN, David H. (1997): Instructional Design Models for Well-Structured and Ill-Structured Problem-Solving Learning Outcomes = Educational technology research and development, 45. évf. 1. sz. 65-94. p.

MOLNÁR Gyöngyvér (2016): Technológiaalapú tesztelés az oktatásban: a problémamegoldó képességfejlődésének értékelése. Akadémiai doktori értekezés tézisei. Kézirat http://real-d.mtak.hu/920/1/dc_968_14_tezisek.pdf (Utolsó megtekintés: 2022. február 18.)

OLLÉ János – KOCSIS Ágnes – MOLNÁR Előd – SABLIK Henrik – PÁPAI Anna – FARAGÓ Boglárka (2015): Oktatástervezés, digitális tartalomfejlesztés. Eger, Líceum Kiadó.

OLLÉ János – SOLTÉSZ Erika – KOVÁCS Cintia (2018): Online tananyag- és kritikai gondolkodásfejlesztés. In: BUDA András – KISS Endre (szerk.) Interdiszciplináris pedagógia és a taneszközök változó regiszterei: a X. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata. Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, 192-199. p.

PELÁNEK, Radek – JARUŠEK, Petr (2015): Student Modeling Based on Problem Solving Times = International Journal of Artificial Intelligence in Education, 25. évf. 4. sz. 493–519. p.

van Laar, Ester– Deursen, Alexander J.A.M. – Van Dijk, Jan A.G.M. – Haan, Jos (2020): Determinants of 21st-Century Skills and 21st-Century Digital Skills for Workers. A Systematic Literature Review = SAGE Open, 10. évf. 1.sz. 1-14. p. DOI 10.1177/2158244019900176

WALIA, Parminder (2020): 7 Tips to Follow to Create Effective eLearning Course Material https://elearningindustry.com/7-tips-follow-create-effective-elearning-course-material (Utolsó megtekintés: 2022. február 18.) 9

##submission.downloads##

Megjelent

2022-09-26 — Frissítve ekkor: 2023-01-17

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmány