Ez egy régi verzió, publikálva: 2022-12-24. Legfrissebb verzió elolvasása.

Környezetvédelmi szempontok érvényesítése a turisztikai fejlesztésekben tanulási környezet és érzékenyítő digitális tananyag fejlesztése

Szerzők

  • Sipos Tamás Széchenyi István Baptista Technikum – Tapolca

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.2.4

Kulcsszavak:

E-learning, érzékenyítő tananyag, ’tükrözött osztályterem’, szemlélet-változás, környezetvédelem, E-learning, sensetising curriculum, flipped classroom, change of attitude, environment

Absztrakt

Napjainkban az infókommunikációs forradalom elképesztő paradigma-váltásokat kényszerít ki az élet minden
területén. Az oktatás sem kivétel. Szemléletükben, értékrendjükben, habitusukban ’vadonatúj’ fiatalok kopogtatnak
az iskola kapuján, megváltozott elvárásokkal a képzések irányába.
A fejlesztési szándékok fontos témaköre tanulóink elektronikus eszközhasználata, annak irányai és mélysége,
valamint a tanulási környezetük változása, amely új kihívások elé állítja a tanári társadalmat.
Tanulóink milyen eszközrendszerrel rendelkeznek? Mire használják azokat? Ismerik-e azokat a szoftvereket,
amelyekkel digitalizálni tudjuk az oktatás folyamatát? A pedagógus társadalom felkészült-e egy ilyen szintű változásra?
– Egyelőre több a kérdés, mint a válasz.
Munkám középpontjában a szakképzés és az e-learning összekapcsolásának lehetőségei állnak. Ismerve a napi
’taposómalmot’ a jelenlegi tanterveket és óraszámokat, megállapíthatjuk, hogy a digitális tananyag elemek jól
beépíthetők a tananyagok feldolgozásának, begyakorlásának folyamatába, de a tanítás E-learningre cserélése a jelenlegi körülmények mellett esélytelen.
Írásomban egy – az iskolánkban egyedi – Moodle környezetben megjelenő tananyag fejlesztését mutatom be, amely segítségével a turizmus szakos tanulóim szélesíthetik a látószögüket a szállodai beruházások pozitív ésnegatív hatásait illetően.
Az E-learning tananyag azonosítja egy szállodafejlesztés környezetét. Bemutatja a fejlesztés által felmerülő pozitív hatásokat, illetve azokat a környezetterhelő aspektusokat is, amelyek adott esetben jelentős átalakításokra, esetleg a projektről való lemondásra sarkallhatnak bennünket.
A tananyag elsajátítása tanórai előkészítést követően ’tükrözött osztályteremben’ történik, majd a következő találkozás alkalmával megbeszéljük a tapasztaltakat. Erősítve a téma iránti érzékenységet.
Azt szeretném elérni, hogy a képzés végére egy, a környezetére érzékeny, a fenntarthatóságot szem előtt tartó szakembergeneráció kerüljön a munkahelyekre.


Today, the infocommunication revolution is forcing amazing paradigm shifts in all areas of life. Education is
not an exception. In their approach, values and attitude ‘brand new’ young people are knocking on the gates of the
school, with changed expectations towards education.
An important topic in development purposes is the use of electronic devices by our students, its direction and
depth, and the change in their learning environment, which poses new challenges to the teacher community.
What kind of tools do our students have? What do they use them for? Do they know the software we can use
to digitize the educational process? Is the pedagogical society prepared for such a level of change? - For now, there
are more questions than answers.
The focus of my work is on the possibilities of linking vocational training and e-learning.
Knowing the daily ‘treadmill’, the current curricula and number of classes, we can state that the elements of
digital curriculum can be well integrated into the process of learning and practicing educational materials, but it is
impossible to change teaching to E-learning in the current circumstances.
In my dissertation, I worked on the development of a curriculum in a Moodle environment, - unique in our
school-, which will allow my tourism students to broaden their perspectives on the positive and negative effects
of hotel investments.
The E-learning curriculum identifies the environment of a hotel development. It also presents the positive
effects of the investment, as well as the environmental aspects that may prompt us to make significant changes or
abandon the project.
The curriculum is mastered after class preparation in a ‘flipped classroom’ and then the experience is discussed
at the next meeting strengthening the sensitivity to the topic.
By the end of the training, I would like to achieve that a generation of environmentally sensitive professionals
focusing on sustainability will get to their workplaces.

Megjelent

2022-12-24

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat