The Potential Impact of Chatgpt as a Technological Innovation on the Pedagogical Culture of Formal Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.3Kulcsszavak:
mesterséges intelligencia, ChatGPT, innovatív technológia, intézményfejlesztés, pedagógiai kultúraAbsztrakt
Az elméleti elemző tanulmány a ChatGPT-nek mint innovatív technológiának a formális oktatási intézmények pedagógiai kultúrájára gyakorolt hatását tekinti át. A ChatGPT lehetséges pozitív hatásainak és potenciális kockázatainak az összefoglalására, illetve az intézmények közötti különbségek alapelvére épít. Feltételezi hogy az innovatív technológiára adott intézményi reakció nagyon jó indikátora az oktatási intézmény szervezeti érettségének és aktuális állapotának. Az innovatív technológia pedagógiai kultúrára gyakorolt hatását, illetve az erre adott válaszreakciót öt különböző lehetőség szerint csoportosítja és ezeket röviden elemzi.
Hivatkozások
Fila, J. (2023a): Educator Guide to Using ChatGPT: An Essential Tool for Saving Time, Supporting Your Learners, and Thinking about AI for Education. ISBN 979-8388782601
Fila, J. (2023b): Student Guide for Using ChatGPT: An Essential Tool for Saving Time, Enhancing Learning, Encouraging Creativity, and Receiving Feedback ISBN 979-8388429025
Huggard, G (2023): ChatGPT for Educators: From Lesson Planning to Assessment: Leveraging the Power of AI in the Education Process. Independently published. ISBN 979-8374714272
Mollick, E. - Mollick, L. (2023): Using AI to Implement Effective Teaching Strategies in Classrooms: Five Strategies, Including Prompts http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4391243
OpenAI (2023): ChatGPT (Mar 23 version) [Large language model] https://chat.openai.com
Reiss, M.J. (2021): The use of AI in education: Practicalities and ethical considerations. London Review of Education. Vol. 19(1). DOI: 10.14324/LRE.19.1.05
Skrabut, S. (2023): 80 Ways to Use ChatGPT in the Classroom: Using AI to Enhance Teaching and Learning. Self published. ISBN 979-8985553765
Tahiru, F. (2021): AI in Education: A Systematic Literature Review. Journal of Cases on Information Technology (JCIT), 23(1), 1-20. http://doi.org/10.4018/JCIT.2021010101