A 2020-as évek digitális óvodása
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.6Keywords:
m-learning; Neumann Galaxy; Gutenberg GalaxyAbstract
Thanks to the Neumann galaxy, we can witness another turn in the 21st century. in the access to information habits of people of the 20th century. "m-learning (mobile-learning)" has become commonplace: for example, while walking down the street, we can look up - with the help of our mobile phone - the historical background of the attraction that arouses our interest, or the creator of the attraction. Children are, as it were, born into the use of this device, the possibilities of accessing this type of information, it piques their interest and they want to become a part of it. By the time they reach the age of 3 and become kindergarten students, they already have an insight into the world of "m-learning", since they can receive the necessary tools from their parents anywhere, anytime. Every parent wants to give their child the best, so families do not opt out of the digitalization process either. (We cannot ignore the unfortunate fact that in the twenties of the 21st century, we still have to mention those children who are forced to live in such difficult financial conditions in which they do not have access to this opportunity, namely digital devices in their family. Obviously, the educational institution and the social care system have a greater responsibility towards these families in the field of digitalization as well: employment opportunities, access to care, prevention/prevention of children's cultural detachment by providing digital devices.)
References
Ambrus Attila József (2010) A Gutenberg- és a Neumann-galaxis: Könyvek és könyvtárak, olvasók és könyvtárosok a harmadik évezredben Szakdolgozat Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar Letöltés: https://mek.oszk.hu/08500/08595/html/ambrusa.htm (2022. november 20.)
Bujdosné Dani Erzsébet (2012): Neumann kontra Gutenberg-galaxis? Könyv és Nevelés 2012/4 ISSN: 0454-3475 Letöltés: https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/neumann-kontra-gutenberg-galaxis (2022. november 10.)
Európai Bizottság (1996): Tanítani és tanulni. A kognitív társadalom felé. Fehér Könyv.
Falus Iván–Hunyadi Györgyné–Takács Etel–Tompa Klára (1979): Az oktatócsomag Tankönyvkiadó, Budapest.
Ferge Zsuzsa (2000): Elszabaduló egyenlőtlenségek Hilscher Jenő Szociálpolitikai Egyesület, ELTE Szociológiai Intézet Szociálpolitikai Tanszék, Budapest.
Fülöp Márta Marianna (2019): Informatikai tehetség. Digitális kompetencia In.: A tehetség kézikönyve Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2019 www.tehetseg.hu ISBN 978-615-00-6636-3 502-534.p. (Letöltés: 2023. január 4.)
Kiss Árpád (1973): A tanulás programozása Tankönyvkiadó, Budapest.
K. Nagy Emese (2014): Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2014 GÉNIUSZ KÖNYVEK 33 Letöltés: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_33_net_teljes.pdf (2015. január 20.)
Kolip Eliz (2019): M-learning. Mikrotartalom. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógia Tanszék Letöltés: https://mikrotartalom.hu/mikrotartalom/m-learning (2022. november 19.)
Kőrösi Gábor (2014): M-learning – a jelen vagy a jövő oktatási eszköze? Nemzetközi helyzetkép – felmérés a vajdasági magyar diákok okostelefon-használati szokásairól (Tanulmány. Magyar Tudományos Akadémia (Domus szülőföldi ösztöndíj pályázat) által támogatott E-learning eszközök alkalmazása a vajdasági magyar informatikai tehetséggondozásban elnevezésű kutatómunka) Letöltés: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/m-learning-a-jelen-vagy-a-jovo-oktatasi-eszkoze (2022. november 18.)
Lénárd András (szerk.) (2018): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével. Módszertani kézikönyv. Stiefel Eurocart, Budapest. 43-54. (ISBN: 978-963-9939-89-9)
McLuhan, Marshall (1962): The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University of Toronto Press, 1962. Magyarul: A Gutenberg-galaxis. A tipográfiai ember létrejötte. (Trezor Kiadó, 2001)
McLuhan, Marshall (é.n.): Televízió: a félénk óriás In.: Angelusz Róbert, et.al. (2007): Média, nyilvánosság, közvélemény Szöveggyűjtemény Gondolat, Budapest ISBN978-963-9610-93-4 866-886.p.
M. Nádasi Mária (1998): Az oktatás szervezési módjai és munkaformái In.: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest ISBN 963 18 9075 9 374-386.p.
M. Nádasi Mária (2012): Adaptivitás az oktatásban ELTE Eötvös Kiadó ISBN 9789634639565
Neumann János (posztumusz kiadás 1959): A számológép és az agy Letöltés: http://mek.oszk.hu/01200/01255/html/#bm43 (2022. november 21.)
Online felület: Letöltés: https://elte.hu/nevelestortenet/06.01.htm (2022. november 20.)
Online felület: Letöltés: http://mozgaskotta.hu/ (2022. november 21.)
Online felület: Letöltés: meszaros-mihaly.hu Fejlesztő táblajátékok a gyerekek nevelésében (2014. október 18.)
Pintér Róbert (2000): A globálisinformációstársadalom: Castells-The information age In.: Jel-Kép 2000/3. 11-26. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2021a): Gondolkodásfejlesztés óvodáskorban: szabálytalan játék (?!) 1. rész In.: A Kisgyermek 2021. 4. sz. 14-15. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2021b): Társas szabályjáték kitalálása a fejlesztő foglalkozáson 5; 6; 7 éves óvodás gyerekekkel 2. rész In.: A Kisgyermek 2021. 5. sz. 6-7. p.
Szakács Sándorné Várvári Tünde: (2022): A játék és a gondolat szabadsága befejező 3. rész In.: A Kisgyermek 2022. 1. sz. 11-15. p.