Enhancement of Orientation Skills in Students with Special Educational Needs (SEN) through the Use of Floor Robots
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2023.4.1Keywords:
unplugged coding, orientation skills, floor robots, Bee-Bot, Blue-BotAbstract
The central theme of this study is the developmental impact of using floor robots on the spatial and planar orientation
abilities of students with special educational needs. During the research, I formulated two hypotheses: the first posits that playful activities with floor robots will be motivating for the children, as they have not previously encountered such tools in their studies, making this experience novel for them. The second hypothesis suggests that after sessions involving floor robots, the aggregate results of the written tests will demonstrate greater developmental changes compared to the aggregate results of the tests on action-oriented tasks. In my research, I employed a quantitative method to investigate the correlation between activities with floor robots and the development of the children's orientation skills. Utilizing an experimental strategy, I conducted a self-controlled experiment with a group of primary school students. The results confirmed both of my hypotheses: the children were motivated during sessions with the floor robots, and the written test results showed significant improvement. My findings indicate that floor robots can be effectively used to enhance the spatial and planar orientation skills of students with special educational needs.
References
Aknai Dóra Orsolya (2020): A robotika szerepe az SNI tanulók fejlesztésében. Gyermeknevelés, 8. évf. 2.szám, 146-163. DOI: 10.31074/gyntf.2020.2.146.163 https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/917/774(letöltés ideje: 2023. 11. 01.)
Aknai Dóra Orsolya–Fehér Péter (2019): Kalandozások robotméhecskével – problémamegoldás,gondolkodásfejlesztés padlórobotokkal. Debrecen, Debreceni Egyetem Kiadó.
Aknai Dóra Orsolya–Fehér Péter (2021): Robotika alkalmazásának legújabb eredményei az általánosiskolában – Nemzetközi kitekintés. In Molnár Gyöngyvér –Tóth Edit (szerk.): Új kutatások aneveléstudományokban – A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. (pp. 149-163). Szeged, SzegediTudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai TudományosBizottsága. ISBN: 978-963-306-896-0 https://publicatio.bibl.u-szeged.hu/25696/1/UKN-2021-boritoval.pdf(letöltés ideje: 2023. 09. 26.)
Besenyő Judit–Horváth Endre (2023): Padlórobotok használata tanulásban akadályozott tanulók oktatásá-ban – lépésről lépésre. Gyógypedagógiai Szemle, 2. sz. 189-199. p. DOI:10.52092/gyosze.2023.2.3.https://ojs.elte.hu/gyogypedszemle/article/view/5317
Csodavár Alapítvány (2022). Robot-asszisztált terápiák alapjai – Kézikönyv robot asszisztált terápiák végzé-séhez. https://www.robooks.hu/wp-content/uploads/2022/05/o1-robot-asszisztalt-terapiak-alapjai-kezikonyv.pdf(letöltés ideje: 2024. 01. 05.)
Digitális Módszertani Központ (2018). Problémamegoldás az alsó tagozaton Bee-bot/Blue-bot robotokkal. https://dpmk.hu/2017/11/29/problemamegoldas-az-also-tagozaton-bee-botblue-bot-robotokkal/ (letöltésideje: 2023. 12. 28.)
Fazekasné Fenyvesi Margit (2013): Orientációs képességek fejlesztésének módszertana. Elektronikus jegyzet.Budapest, HU: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. https://www.studocu.com/hu/document/szegeditudomanyegyetem/gyogypedagogiai-alapismeretek/jegyzet-az-orientacios-kepesseg-fejlesztese/2349361 (letöltésideje: 2024. 01. 28.)
Gyüre, Zsuzsa (2009): Eséllyel a nyelvoktatásban – avagy diszlexiás tanulók idegen nyelvtanításának lehető-ségei a logopédia támogatásával. Gyógypedagógiai Szemle, 5. sz. 362-373. p.https://epa.oszk.hu/03000/03047/00047/pdf/EPA03047_gyosze_2009_5.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08)
Lénárd András (2018): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével. Budapest, StiefelEurocart Kft.
Lénárd András (2020): A digitális technológia alsó tagozaton történő alkalmazásának specifikumai. In Prie-vara Tibor–Lénárd András–Katona Nóra (szerk.): Digitális pedagógia a közoktatásban. 45-51. p. Eger, Eszter-házy Károly Egyetem. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/digitalis-pedagogia-a-kozokta-tasban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08.)
Lénárd András (2020): VIII. Digitális kultúra. Tanító, 5-6. sz., 12-16. https://tanitonline.hu/up-loads/4000/Tan%C3%ADt%C3%B3_2020_05_06_BELIV.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 06.)
Lénárd András (2023): A robotika és a kódolás megjelenése a NAT 2020-ban és az új generációs alsó tago-zatos digitális kultúra tankönyvekben. In Lénárd András (szerk.), Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermek-korban 6-13. p. Budapest, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Tanító- és Óvóképző Kar. https://www.eltere-ader.hu/media/2024/01/Robotika-kodolas-digitalizacio-kisgyermekkorban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08).
Liszkai, A. (2023). Az óvodába lépő gyermekek számára alkalmazható robotok. In Lénárd András (szerk.),Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermekkorban 95-121. p. Budapest, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Ta-nító- és Óvóképző Kar. https://www.eltereader.hu/media/2024/01/Robotika-kodolas-digitalizacio kisgyermek-korban.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 08.)
Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (2016). https://digitalisjoletprogram.hu/fi-les/55/8c/558c2bb47626ccb966050debb69f600e.pdf (letöltés ideje: 2023. 11. 19.)
Mesterházi Zsuzsa–Szekeres Ágota (2023): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Budapest, ELTE.
Nagyné Réz Ilona: (2015). Téri tájékozódás fejlesztő program. Budapest, Educatio
Temesi-Ferenczi Kinga (2018): A padlórobotokkal végezhető feladatok általános bemutatása. In LénárdAndrás (szerk.), Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése padlórobotok segítségével 64-67. p. Budapest, StiefelEurocart Kft.
Závoti Józsefné (2023): A fejlesztő pedagógia alapjai. Sopron, Soproni Egyetemi Kiadó.https://mek.oszk.hu/24500/24507/24507.pdf (letöltés ideje: 2024. 02. 04).