Ez egy régi verzió, publikálva: 2022-02-16. Legfrissebb verzió elolvasása.

Kutatómunka kontra vírushelyzet, avagy hogyan befolyásolja a világjárvány egy kutatómunka megvalósulását

Szerzők

  • Horváthné Hidegh Anikó Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2021.2.4

Absztrakt

ABSZTRAKT
Csernok Miklós gondolatai által vezérelve vágtam bele 2019 tavaszán a kutatóprogramomba, mely céljául a már
oly sokszor megpróbált intézményi országos kompetencia-mérések eredményeinek javítását tűztem ki az általános
iskolai tagozatunkon. A célhoz vezető út minden lépését alaposan átgondolva terveztem meg 2019 nyarán és őszén:
logikusan felépítve alkottam meg kutatótanári portfólióm törzsét, kialakítva az általános és részterveket is. Intézményünkben
a kollégák támogatását nevelőtestületi szinten megkaptam. A kutató-programként feltöltött portfólió,
a számomra nagy kihívást jelentő terv, mint pályázati anyag „zöld utat” kapott. Minden rendben lett volna….
Azonban egy dologgal nem számoltam: bármit is tervez az ember – akármilyen fejlett és intelligens társadalomban
is él –, a természet bármikor mindent felülírhat. Így történt ez az esetemben is, hiszen a szépen lefektetett terveim
megvalósítása, az előkészítő szakaszban éppen csak hogy elkezdődtek, a COVID19 vírus elterjedése nagyon sok
mindent megváltoztatott, illetve megváltoztatásra késztetett. „Újra tervezés” – ez lett a fő jelszó: mindent ésszerűen,
a prioritási szempontokat szem előtt tartva. Ez esetben a prioritást az egyének egészsége és az on-line időszakban
az intézmény biztonságos működése jelentette.
Cikkemben kutatóprogramom rendkívüli indításának körülményeit és néhol újratervezett, módosított lépéseit szeretném
bemutatni. Szeretnék rávilágítani arra, hogy az élet fejlődését jelentő evolúciós folyamatban a néhány milliárd
éve működő alkalmazkodás mennyire fontos a jelen körülmények között is az ember társadalmában. Az alkalmazkodás
a fennmaradást, a továbblépés lehetőségét jelentette mindig is, és jelenti most is.
Kulcsszavak: kutatóprogram, tervezés, kompetencia-mérés eredményeinek javulása, COVID19, újratervezés, alkalmazkodás,
továbblépés.

Megjelent

2022-02-16

Verziók

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat