Tanulói motiváció vizsgálata a szövegértés fejlődését célzó kutatás háttérvizsgálataként

Authors

  • Anikó Horváthné Hidegh , Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.8

Keywords:

Public education, reading comprehension, motivation, background check, test results.

Abstract

Today's school must take into account and reflect on partnership and social needs, so it must deal with the formation and development of a very important key competence, and that is reading comprehension. From 2021, a new methodological application will be implemented in the author's school for the development of text comprehension and the use of mathematical tools, as part of the author's research work for five years (HIDEGH, 2021). Several researchers have proven that motivation affects performance (DECI-RYAN, 2000, BENKE, 2018). Therefore, he inserted a motivational measurement into the studies and examined the motivational characteristics of their students. One part of the five-year research, the background of which is the examination of learning motivation in the target groups of the above measurements. The questionnaires were filled out by 174 high school students. The analysis of the results of the questionnaire is realistic and showed rather positive results among the students. These areas need to be further strengthened. Areasto be developed have also been identified, which are worth considering and creating a development/action plan for this circle, as they can have an influence on learning motivation. All points of the action plan to be developed are among the goals of the original five-year research plan. Based on all of this, it can be concluded that the adequacy and relevance of the originally set goals, methodology, and practice of the main research were also confirmed in connection with this motivational study. In this way, your practice will be strengthened and you can move forward towards the set goals.

References

Adorjánné Káldi Boglárka: Motivációs kérdőív, BME, Budapest, 2016. Szakdolgozat https://forms.office.com/pages/designpagev2.aspx?lang=hu&origin=OfficeDotCom&route=Start&subpage=design&id=dZDd8GeBoUOfnUNpNxTi9NLfohy5wnRBlR8PgN7FtARUOEdaN1VNRTRNV00zTUhQNDVDTDJVNVBQMC4u

Becker, G. S. (1962): Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis, The Journal of Political Economy, 1962/5. szám. o. 9-49.

Benke Mariann: A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet Doktori értekezés tézisei https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/23465/benke-mariann-tezis-hun.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Deci, L. E.-Ryan M. R. (2000): Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being, American Psychologist 2000/1. szám. o. 68-78.

Fejes József Balázs: Célok és motiváció, Budapest, Gondolat Kiadó, 2015.

Grabe,P.- Stoller, Fredricka L.(2011): Teaching and Researching: Reading, London. Routledge

Hidegh Anikó (2021): Egy jó gyakorlat bemutatása: a szövegértés fejlesztésének lehetőségei a felső tagozaton, avagy megértetni, tehát érteni. Anyanyelv-pedagógia 2021. évi 4. szám https://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=939.

Kiss A. – Kiss É. – Kubinger P.J. – Ladányiné S.T. – Zsolnai J-né (2015): Az olvasás, a szövegértés és az internetpedagógia tartalékainak feltárása. PE Neveléstudományi Intézet, Pápa

Schnotz, Wolfgang – Molnár Edit Katalin (2012): Az olvasás-szövegértés mérésének társadalmi és kulturális aspektusai. In: Csapó Benő - Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 87–136.

Published

2023-06-15

Issue

Section

Jó gyakorlat

Most read articles by the same author(s)