Tudatos internethasználat a szövegértés fejlesztésének szolgálatában

Authors

  • Edith Acsai , Mészöly Gedeon Református Általános Iskola és Óvoda

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.5

Keywords:

reading comprehension, verbal text, paper-based text-processing, interactive tasks

Abstract

The development of digital technology has resulted in substantial changes in both the economic and social spheres. For the new generations to meet the constantly changing expectations, the skill of reading comprehension has become indispensable. The conscious Internet use is a significant professional help in the education and development of reading comprehension. The results of the related research are described in the present study.

References

Adamikné, J. A. (2006). Az olvasás múltja és jelene. Az olvasás grammatikai, pragmatikai és retorikai megközelítésben. Budapest: Trezor Kiadó. URL. https://mek.oszk.hu/09400/09498/09498.pdf (2022.11.01.)

Adamikné, J. A. (2008). Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Budapest: Trezor Kiadó.

Almási, J. F. (2003). Teaching Strategic Process in Reading. NewYork-London: The Guilford Press

Bagdy, E. (2001). Az olvasás jövőjéről. Könyv és Nevelés. 3(3). 11-13.

Balázsi, I. – Balkányi, P. (2008). A PIRLS- és PISA- vizsgálat eredményeinek összehasonlítása. Új Pedagógiai Szemle. URL. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-pirls-es-a-pisa-vizsgalat-eredmenyeinek-

osszehasonlitasa (2022.11.01.)

Balázsi, I. – Ostorics, L. – Szalay, B. – Szepesi, I. – Vadász, Cs. (2013). PISA2012. Összefoglaló jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. URL. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/pisa2012_osszefoglalo_jelentes.pdf (2022.11.01.)

Besir, A. – Gasparicsné, K. E. – Koós, I. (2014). Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Beták, N. – Szőköl, I. (2021). Felkészültek- e a pedagógusok a 21. századi digitális készségfejlesztésre? In Lovassy Attila, Pázmány Ágnes (Ed.), Kihívások a 21. századi nevelésben-oktatásban (pp. 36-45). URL. http://real.mtak.hu/121386/1/KIh%C3%ADv%C3%A1sok%20a%2021.%20sz%C3%A1zadi%20nevel%C3%A9sbenoktat%C3%A1sban_2021_03_08.pdf AVKF, Vác

Block, C. C. – Pressley, M. (2007). Best Practices in Teaching Comprehension. In L. B. Gambrell, L. M. Morrow, & M. Pressley (Ed.), Best practices in literacy instruction (pp. 220–242). Guilford Press.

Block, C. C. - Sheri R. P. (2013). Improving Comprehension Instruction. New York: The Guilford Press. URL. https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=ao1civeCm5gC&oi=fnd&pg=PR1&dq=Improving+Comprehension+Instruction.&ots=YUYlBZdq4A&sig=Mx1eKHNh04XSAQ6J5djsI-rv6do&re-dir_esc=y#v=onepage&q=Improving%20Comprehension%20Instruction.&f=false (2022.11.01.)

Cs. Czachesz, E. (2001). Ki tud olvasn? Nemzetközi összehasonlító olvasásvizsgálatok és magyar eredményei. Iskolakultúra. 2001(5), 3-10. URL. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/19465/19255 (2022.11.01.)

Fejes, J. B. (2016). Szövegértés-fejlesztés a tanodában. In Mire jó a tanoda? Szeged: Motiváció Oktatási Egyesület, (pp. 81-86). URL. http://real.mtak.hu/36488/1/Szovegertes.pdf (2022.11.01.)

Felvégi, Zs. - Horváth, E. (2006). Még mindig tudok olvasni. Budapest: Helikon Kiadó.

Gasparicsné, K. E. (2010). Új stratégiák a szövegértő olvasás fejlesztésében. Korszerű módszertani kihívások. (pp. 305-314). Szabadka: Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar. URL. http://blog.namesztovszkizsolt.com/wp-content/uploads/2009/10/MTTKKonferencia2010.pdf (2022.11.01.)

Gasparicsné, K. E. (2021). A kreatív olvasás fejleszése a kisiskoláskorban. In Lovassy, A. & Pázmány, Á. (Ed.): Kihívások a 21. századi nevelésben-oktatásban. (pp. 55-65). URL. http://avkf.hu/wp-content/uploads/2021/03/Kihivasok-a-21.-szazadi-nevelesben-oktatasban_2021_03_08.pdf#page=55 (2022.11.01.)

Gósy, M. (1998). Szókeresés a “mentális lexikonban”. Magyar Nyelvőr. 1999(122), 189-201.

Gósy, M. (2005). Pszicholingvisztika. Budapest: Osiris Kiadó.

Gósy, M. (2008). A szövegértő olvasás. Anyanyelv-pedagógia. 1(1). URL. https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=25 (2022.11.01.)

Gonda, Zs. (2018). Digitális szövegfeldolgozás. Anyanyelv-pedagógia, 11(2), 66-77. URL. https://anyanyelvpedagogia.hu/img/keptar/2018_1/Anyp_XI_2018_2_5.pdf (2022.11.01.)

Guthrie, J. T. – Hoa, A. – Laurel, W. – Wigfield, A. – Tonks, S. M. – Humenick, N. M. – Littles, E. (2006). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology, 2006(32), 282–313. URL. https://www.researchgate.net/publication/222672247_Reading_motivation_and_reading_comprehension_growth_in_the_later_elementary_years (2022.11.01.)

H. Molnár, E. (é.n.). A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton. Szeged: Szegedi Tudományegyetem JGYPK TÓKI Tanítóképző Szakcsoport. URL. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_szvegfeldolgozs_elmlete_s_gyakorlata_als_tagozaton/elsz.html (2022.11.25.)

Hülber, L. – Lévai, D. – Ollé, J. (2015). Út az új generációs digitális tankönyvek megvalósításához. Könyv és Nevelés, 17(1). URL. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/ut-az-uj-generacios-digitalis-tankonyvek-megvalositasahoz (2022.11.01.)

Imre, A. (2007). A beszédmegértés és és az olvasás összefüggése. In Gósy, M. (Ed.), Beszédészlelési és beszédmegértési zavarok az anyanyelv-elsajátításban. (pp. 184-202). Nikol Kiadó, Budapest.

Jakab, Gy. (2011). Írás és olvasás a digitális kultúrában. Pedagógiai Folyóiratok. 4. szekció. Írás- olvasás a 21. században. 2011(10), 92-98. URL. https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/article_attachments/upsz_2011_10_09.pdf (2022.11.01.)

Józsa, K. – Fazekasné, F. M. (2008). Az olvasás iránti motiváltság alakulása tanulásban akadályozott és többségi gyermekek esetében (szimpóziumi előadás). VII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Hatékony tudomány, pedagógiai kultúra, sikeres iskola, Budapest. Tartalmi Összefoglalók. 61.

Józsa, G. – Józsa, K. (2014). A szövegértés, az olvasási motiváció és a stratégiahasználat összefüggése. Magyar Pedagógia. 114(2), 67-89. URL. http://www.magyarpedagogia.hu/document/1_Jozsa_MP1142.pdf (2022.11.01.)

Józsa, K. – Pap-Szigeti, R. (2006). Az olvasási képesség és az anyanyelvhasználat fejlődése 14-18 éves korban. In Józsa Krisztián (szerk.), Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez. (pp. 137-188). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. URL. https://www.researchgate.net/publication/305332073_Az_olvasasi_kepesseg_es_az_anyanyelvhasznalat_fejlodese_14-18_eves_korban (2022.11.01.)

Józsa, K.- Steklács, J. (2009). Az olvasástanítás kutatásának aktuális kérdései. Magyar Pedagógia, 109(4). 365-397. URL. https://www.magyarpedagogia.hu/document/Jozsa_MP1094.pdf (2022.11.01.)

Józsa, K. – Steklács J. (2012). Az olvasás tanításának tartalmi és tantervi szempontjai. In Csapó, B. & Csépe, V. (Ed.), Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez. (pp. 137- 188). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. URL. https://www.researchgate.net/publication/305332029_Az_olvasas_tanitasanak_tartalmi_es_tantervi_szempontjai (2022.11.01.)

Keen, E. O.- Zimmermann, S. (1997). Mosaik of thought: Teaching Comprehension in a Reader’s Workshop. Porthsmouth, NH, Heinemann. URL. https://archive.org/details/mosaicofthoughtt00keen/mode/2up?view=theater (2022.11.01.)

Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvár: Kaposvári Egyetem. URL. https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf (2022.11.23.)

Laczkó, M. (2008). Anyanyelvi szövegértés és grammatikai tudás. Új Pedagógiai Szemle. 58(1), 12-22. URL. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00120/2008-01-ta-Laczko-Anyanyelvi.html (2022.11.01.)

Ládiné, Sz. T. (2018). Hasznos társ az oktatásban: Tankockázzunk együtt! AgriaMedia 2017, 2017.10.11-13., Eger. URL. http://real.mtak.hu/id/eprint/88699 (2022.11.01.)

Lénárd, F. (1982). Képességek fejlesztése a tanítási órán. Budapest: Tankönyvkiadó. URL. http://acta.bibl.uszeged.hu/26766/1/modszertani_019_002_083-088.pdf (2022.11.01.)

Nagy, J. (2004). Olvasástanítás: a megoldás stratégiai kérdései. Iskolakultúra, 2004(3), 3-26. URL. http://www.edu.uszeged.hu/difer/download/nagy_olvasas.pdf (2022.11.01.)

Nagy, J. (2006). Olvasástanítás: A megoldás stratégiai kérdései. In Józsa, K. (Ed..), Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. (pp. 91-106). Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest. URL. http://www.edu.u-szeged.hu/difer/download/nagy_olvasas.pdf (2022.11.01.)

National Assesment of Education Progress (NAEP) (1998). Reading Framework for the National Assesment of Educational Progress: 1992-1998. Washington DC. Department of Education, Office of Educational Research and Improvement. URL. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED406651.pdf (2022.11.01.)

Oktatási Hivatal (2020). Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. Magyar nyelv és irodalom. URL. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kerettanterv/Magyar_nyelv_es_irodalom_A_jav_0409.docx (2022.11.01.)

Oláh, T. (2019). Az általános iskolás diákok internethasználata. Új Köznevelés. 75(9-10). URL. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/az-altalanos-iskolas-diakok-internethasznalata (2022.11.01.)

Petőné, H. J. (2014). Hallás és olvasás utáni szövegértés -különbségeinek vizsgálata egy negyedikes -osztályban. Új Pedagógiai Szemle, 2014(9-10). URL. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/hallas-es-olvasas-utani-szovegertes-kulonbsegeinek-vizsgalata-egy-negyedikes (2022.11.04.)

Schiefele, U. – Schaffner, E. – Moller, J. – Wigfield, A. (2012). Dimensions of reading motivation and their relation to reading behavior and competence. Reading Research Quarterly, 47(4), 427–463. URL. https://www.researchgate.net/publication/260748551_Dimensions_of_Reading_Motivation_and_Their_Relation_to_Reading_Behavior_and_Competence (2022.11.01.)

Steklács, J. (2006). Olvasási stratégiák, szövegértő olvasás. Az olvasásértés tanítása és fejlesztése a stratégiai olvasásra épülő kísérleti fejlesztőprogramban. Magiszter, 4(3-4). 175-186. URL. http://epa.niif.hu/03900/03976/00047/pdf/EPA03976_magiszter_2006_03-04_175-186.pdf (2022.11.01.)

Steklács, J. (2013). Olvasási stratégiák tanítása, tanulása és az olvasásra vonatkozó meggyőződés. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó. URL. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/schoolbook/documents/Olvasas_betekintd394.pdf (2022.11.01.)

Szabóné, B. Á. (2009). Digitális eszközök alkalmazása a szövegértés fejlesztésében. In Karlovitz, J. T. (Ed.), Gyakorló pedagógusok és a pedagógia gyakorlata. (pp. 57-66). URL. http://eduscience.x3.hu/NEK-003.pdf#page=57 (2022.11.01.)

Szenczi, B. (2013). Olvasási motiváció 10-14 éves tanulók körében. Magyar Pedagógia, 113(4), 197-220.

Tóth, B. (2006). A szövegértés fejlesztésének elmélete és gyakorlata. Magyar Nyelvőr, 130(4), 457-469. URL. http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1304/130406.pdf (2022.11.01.)

Tóth-Mózer, Sz. – Misley, H. (2019). Digitális eszközök integrálása az oktatásba. Jó gyakorlatokkal, tantárgyi példákkal, modern eszközlistával. URL. http://mindenkiiskolaja.elte.hu/wpcontent/uploads/2019/09/Digit%C3%A1liseszk%C3%B6z%C3%B6kintegr%C3%A1l%C3%A1sa-az-oktat%C3%A1sba_INTERA.pdf (2022.11.01.)

Vári, P. – Bánfi, I. – Szabó, A.- Szalay, B. (2003). PISA-vizsgálat 2000. Budapest: Műszaki könyvkiadó.

Wigfield, A. – Eccles, J. S. (2000). Expectancy – value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 2000(25), 68–81. URL. https://reader.else-vier.com/reader/sd/pii/S0361476X99910159?token=3E8F0BCEA01B8CF31E825C18B33E06122A9ECF7B3C5B3974C2C750E3852E05C4B46EC5D894389BEB5C4799E019252454&originRegion=eu-west-1&originCreation=20221102102129 (2022.11.01.)

Wigfield, A. – Guthrie, J. T. (1997). Motivation for reading: individual, home, textual, and classroom perspective. Educational Psychologist, 1997(32), 57–135.

Wilson, K. M. – Trainin, G. (2007). First-grade students’ motivation and achievement for reading, writing and spelling. Reading Psychology, 2007(28), 257-282. URL. https://www.researchgate.net/publication/247510764_FirstGrade_Students'_Motivation_and_Achievement_for_Reading_Writing_and_Spelling (2022.11.01.)

1997.évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról. URL: https://net.jog-tar.hu/jogszabaly?docid=99700031.tv (2022.11.03.)

Published

2023-06-15

Issue

Section

Tanulmány