Merre tovább? A pályaorientációhoz kapcsolódó projektmunka felső tagozatos leány diákok számára

Projekt

Szerzők

  • Éder Márta Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.56665/PADIPE.2023.2.4

Kulcsszavak:

pályaorientáció, gamifikált értékelési rendszer, duális képzés, projektmunkák, játékosítás, női szabó

Absztrakt

A módszertani ötlet központi témája a pályaorientáció segítése, fókuszban egy hiányszakma: a női szabó. A projekt megvalósítása során a játékosításmódszerét alkalmaztam, a MotiMore nevű, iskolai környezetben használható szoftverfelhasználásával, ami a játékosított értékelési módszerrel nagyban erősíti a diákok motivációját. A projektsorán kiemelt feladatnak tekintem a tanulók digitális képességeinek fejlesztését is, ami azon kívül, hogy igazodik a jelen generáció elvárásaihoz, szintén hozzájárul a tanítványok jövőbeni boldogulásához, pályaválasztásához. Miután a ráhangolódásban és a bemeneti mérésben önismeretre ösztönözzük diákjainkat, és közösen összegyűjtjük a mukaadók elvárásait, egy négy fordulós vetélkedővel teremtünk versenyhelyzetet. A vetélkedő során előtérbe kerülnek a 21. századi képességek, mint az együttműködés, tudásépítés, problémamegoldás, digitális eszközök magabiztos használata. A vetélkedő során csoportokban pontokat gyűjtenek a diákok,miközben sok-sok hasznosinformációt gyűjtenek a nőiszabó szakma nehézségeiről, előnyeiről, a munkavédelemről, a szükséges eszközökről, munkafolyamatokról,stb. Egy teljesforduló foglalkozik a duális képzéssel,s hogy mi minden kell ahhoz, hogy sikeresszakemberré váljunk? Változatos, kreatív tevékenységek biztosítják a motiváció fenntartását. A gyerekek online puzzlet raknak ki, párosítanak, csoportosítanak, igaz-hamis állításokról döntenek, Qr-kódot olvasnak le, kisfilmeket néznek,stb. Plusz feladatként mémet készítenek, névjegykártyátszerkesztenek, belekóstolnak a marketingbe, avatárt terveznek, stb. A projekt digitális naplója egy online faliújság, ahova a diákok feltöltik az elkészült produktumokat, ahol azok értékelése könnyű és átlátható.

Hivatkozások

Kovács Tamás–Várallyai László (2018): Gamifikáció, avagy a játékosítás szerepe napjainkban. In: International Journal of Engineering and Management Sciences 3. évf. 3. sz. 171-180. p. DOI: 10.21791/IJEMS.2018.3.14 https://ojs.lib.unideb.hu/IJEMS/article/view/5043/4774 Utolsó hozzáférés: 2024. 02. 10.

Barbarics M. (2015): Iskolai értékelés gamification alapokon = Oktatás-Informatika, 7. évf.

Fromann Richárd–Damsa Andrei (2016): A gamifikáció (játékosítás) motivációs eszköztára az oktatásban = Új Pedagógiai Szemle, 3-4.sz. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-gamifikacio-jatekositas-motivacios-eszkoztara-az-oktatasban Utolsó hozzáférés: 2024. 02. 10.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-04-15

Folyóirat szám

Rovat

Jó gyakorlat