Szövegértési kompetenciák fejlesztésének lehetőségei egy kisvárosi intézményben – egy módszertani csomag hatásvizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2024.3.2Keywords:
reading comprehension development, institutional practice, motivation to learn, resultsAbstract
One of the measures of school quality nowadays is the level of competencies relative to the national average. Reading comprehension and mathematical competence are the fundamental skills that can be developed and are undoubtedly necessary throughout lifelong learning (ANTALNÉ 2003).
This idea underpins the chosen research topic: since 2021, a new methodological package has been implemented in a small-town elementary school to improve reading comprehension (HIDEGH, 2021).
The main question of the research is whether applying this methodological package can lead to better results in the national assessment measurements (OKM) among upper-grade students. One of the sub-questions also deals with learning motivation. According to researchers in this field, motivation influences learning performance. The study evaluates the impact of the implemented practice on reading comprehension through both baseline and follow-up assessments.
The new methodological practice integrated into everyday teaching has been in place for five years. Initial results were not very promising (due to Covid), but subsequent years’ measurements indicate progress: for the third consecutive year, the school's results in the national assessment have surpassed the national average. The ultimate goal of the research is to improve reading comprehension skills among upper-grade students, as multiple studies confirm that this is the foundation for further learning and a key factor for success in the adult digital and information society (GRABE & STOLLER, 2011).
References
Adorjánné Káldi, B.(2016): Motivációs kérdőív, Szakdolgozat, BME.
https://forms.office.com/pages/designpagev2.aspx?lang=hu&origin=OfficeDotCom&route=Start&subpage=design&id=dZDd8GeBoUOfnUNpNxTi9NLfohy5wnRBlR8PgN7FtARUOEdaN1VNRTRNV00zTUhQNDVDTDJVNVBQMC4u utolsó megtekintés: 2025.03.23.
A PISA 2018 vizsgálat fő jellemzői
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/PISA2018_v6.pdf utolsó megte-kintés 2025.03.23.
Horváthné Hidegh Anikó (2019): Egy a tehetségeknek teret adó iskola története. ÉSZ, Ékes Szilánkok, KGYTK Tehetségsegítő Tanács Szakfolyóirata, 2019.szeptember, 15-26. p.
http://kgytk-zalaber.hu/images/%C3%89SZ-2019.-szeptember.pdf utolsó megtekintés: 2025. 03.23.
Horváthné Hidegh Anikó (2022): Kutatómunka kontra vírushelyzet, avagy hogyan befolyásolja a világjár-vány egy kutatómunka megvalósulását. Pannon Digitális Pedagógia, 1(2). 39-49.
DOI: doi.org/10.56665/PADIPE.2021.2.4 https://padipe.htk.uni-pannon.hu/index.php/pdp/issue/view/5 utolsó megtekintés: 2025.05.25.
Horváthné Hidegh Anikó (2022): Tanulói motiváció vizsgálata a szövegértés fejlődését célzó kutatás hát-térvizsgálataként. Pannon Digitális Pedagógia, 2.(3-4.)105-117. https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.8
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.8 https://padipe.htk.uni-pannon.hu/index.php/pdp/article/view/107/168 Utolsó megtekintés: 2025. 03.23.
Szakképzés 4.0. A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szak-képzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. 1168/2019. (III. 28.) Korm. határozat
https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1024:szakkepzes-40-strategia&catid=10:hirek&Itemid=166 utolsó megtekintés 2023.03.23.
Kompetencia mérés (2024): Eduline, 2024. 06.18.
https://eduline.hu/kozoktatas/20240617_Kompetenciaeredmenyek_ebben_a_10_videki_8_osztalyos_gimnaziumban_teljesitettek_legjobban_a_hatodikosok_matekbol?fbclid=IwY2xjaw EoWwFleHRuA2FlbQIxMQABHai6UO4idY0vlMUaGex-CsMKstagog-DQDv2IMMY9F4VgcV-tVIQ_qIChQ_aem_3U5O-FN99-xlMYoaJ_yNMg Utolsó megtekintés 2025.03. 07.
Zsolnai József–Zsolnai László (1989): Mi a baj a pedagógiával? Budapest, Tankönyvkiadó.