Szövegértési kompetenciák fejlesztésének lehetőségei egy kisvárosi intézményben – egy módszertani csomag hatásvizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2024.3.2Kulcsszavak:
szövegértés fejlesztése, intézményi gyakorlat, tanulási motiváció, eredményekAbsztrakt
Az iskolák színvonalának egyik mérőfoka manapság a kompetenciák országos átlaghoz mért szintje. A szövegértés és a matematikai kompetencia azok az alapképességek, amelyek fejleszthetők és az élethosszig tartó tanulás során biztosan szükségszerűek. (Antalné 2003).
Erre a gondolatra épült a kutatás témaválasztása: 2021-től zajlik egy kisvárosi általános iskolában a szövegértés fejlesztése érdekében bevezetett új módszertani csomag alkalmazása (Hidegh, 2021).
A kutatás fő kérdésének lényege: lehetséges-e a módszertani csomagnak az alkalmazásával jobb eredmény elérése az OKM mérésekben a felső tagozatos diákok körében. A fő kérdés részkérdéseinek egyike a tanulási motivációval is foglalkozik. A témában kutatók szerint, hogy a motiváció hatással van a tanulási teljesítményre. A bevezetett gyakorlat hatását szövegértés területén bemeneti és kimeneti mérésekkel ellenőrzi a kutatás.
A mindennapi pedagógiai praxisba beépített új módszertani gyakorlat ötödik éve működik. Az első eredmények nem mutattak jó képet (Covid), de a következő évek mérési eredményei fejlődésre utalnak: az OKM eredmények harmadik éve az országos eredmények fölé emelkedtek iskolai szinten. A kutatás legvégső célja a felső tagozatos diákok körében a szövegértési képesség javítása, hiszen több kutatás által is kimondott tény: ez a további tanulás alapja és a felnőtt infokommunikációs társadalomban a boldogulás fő tényezője (Grabe&Stoller, 2011).
Hivatkozások
Adorjánné Káldi, B.(2016): Motivációs kérdőív, Szakdolgozat, BME.
https://forms.office.com/pages/designpagev2.aspx?lang=hu&origin=OfficeDotCom&route=Start&subpage=design&id=dZDd8GeBoUOfnUNpNxTi9NLfohy5wnRBlR8PgN7FtARUOEdaN1VNRTRNV00zTUhQNDVDTDJVNVBQMC4u utolsó megtekintés: 2025.03.23.
A PISA 2018 vizsgálat fő jellemzői
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/PISA2018_v6.pdf utolsó megte-kintés 2025.03.23.
Horváthné Hidegh Anikó (2019): Egy a tehetségeknek teret adó iskola története. ÉSZ, Ékes Szilánkok, KGYTK Tehetségsegítő Tanács Szakfolyóirata, 2019.szeptember, 15-26. p.
http://kgytk-zalaber.hu/images/%C3%89SZ-2019.-szeptember.pdf utolsó megtekintés: 2025. 03.23.
Horváthné Hidegh Anikó (2022): Kutatómunka kontra vírushelyzet, avagy hogyan befolyásolja a világjár-vány egy kutatómunka megvalósulását. Pannon Digitális Pedagógia, 1(2). 39-49.
DOI: doi.org/10.56665/PADIPE.2021.2.4 https://padipe.htk.uni-pannon.hu/index.php/pdp/issue/view/5 utolsó megtekintés: 2025.05.25.
Horváthné Hidegh Anikó (2022): Tanulói motiváció vizsgálata a szövegértés fejlődését célzó kutatás hát-térvizsgálataként. Pannon Digitális Pedagógia, 2.(3-4.)105-117. https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.8
https://doi.org/10.56665/PADIPE.2022.3-4.8 https://padipe.htk.uni-pannon.hu/index.php/pdp/article/view/107/168 Utolsó megtekintés: 2025. 03.23.
Szakképzés 4.0. A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szak-képzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. 1168/2019. (III. 28.) Korm. határozat
https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1024:szakkepzes-40-strategia&catid=10:hirek&Itemid=166 utolsó megtekintés 2023.03.23.
Kompetencia mérés (2024): Eduline, 2024. 06.18.
https://eduline.hu/kozoktatas/20240617_Kompetenciaeredmenyek_ebben_a_10_videki_8_osztalyos_gimnaziumban_teljesitettek_legjobban_a_hatodikosok_matekbol?fbclid=IwY2xjaw EoWwFleHRuA2FlbQIxMQABHai6UO4idY0vlMUaGex-CsMKstagog-DQDv2IMMY9F4VgcV-tVIQ_qIChQ_aem_3U5O-FN99-xlMYoaJ_yNMg Utolsó megtekintés 2025.03. 07.
Zsolnai József–Zsolnai László (1989): Mi a baj a pedagógiával? Budapest, Tankönyvkiadó.